ΟΔΗΓΗΣΗ - ΤΡΟΧΑΙΟ ΣΕ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΜΕΘΗΣ
Η οδήγηση οχήματος από οδηγό ο οποίος τελούσε υπό την επήρεια οινοπνεύματος – αλκοόλ (σε κατάσταση μέθης) αποτελεί μία από τις συχνότερες αιτίες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων, με σοβαρότατες στις περισσότερες περιπτώσεις συνέπειες για τους εμπλεκόμενους οδηγούς και όχι μόνο.
Σύμφωνα με το άρθρο 42 παρ. 1 του ν.2696/99 περί ΚΟΚ, σε κατάσταση μέθης θεωρείται ένας οδηγός, όταν εντοπίζεται στο αίμα του ποσότητα αλκοόλ που υπερβαίνει το 0,25% ανά λίτρο αίματος όταν η μέτρηση γίνεται με αλκοολόμετρο, ή το 0,50% όταν γίνεται με τη μέθοδο της αιμοληψίας.
Οι κυρώσεις που προβλέπονται από το νόμο στην περίπτωση της οδήγησης από οδηγό που τελεί σε κατάσταση μέθης είναι α) διοικητικές με επιβολή χρηματικού προστίμου που κυμαίνεται από 200€ έως 1.200€ και αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδήγησης ανάλογα με το ποσοστό οινοπνεύματος που εντοπίζεται ανά λίτρο αίματος, β) ποινικές με επιβολή ποινής φυλάκισης τουλάχιστον δύο μηνών και αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδήγησης, αν η συγκέντρωση οινοπνεύματος στο αίμα υπερβαίνει το 1,10 g/l ή 0,60 ανάλογα με τον τρόπο μέτρησης.
Επισημαίνουμε ότι ο οδηγός που αρνείται να υποβληθεί σε έλεγχο από τα αρμόδια όργανα, τεκμαίρεται ότι τελεί σε κατάσταση μέθης, με συγκέντρωση στο αίμα του άνω του 1,10 g/l με αιμοληψία.
Εύλογο όμως είναι το ερώτημα, τι γίνεται σε περίπτωση που ο οδηγός καταληφθεί και πάλι να οδηγεί σε κατάσταση μέθης. Εφόσον ο οδηγός βρεθεί και πάλι, σε έλεγχο, υπό την επήρεια αλκοόλ, με συγκέντρωση οινοπνεύματος άνω του 1,10 g/l με αιμοληψία, οι κυρώσεις είναι αυστηρότερες, αφού κινδυνεύει με ποινή φυλάκισης 6 μηνών, χρηματικό πρόστιμο 2.000€ και επί τόπου αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδήγησης, για χρονικό διάστημα 5 ετών.
Τι ισχύει όμως στην περίπτωση πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος από οδηγό που είναι σε κατάσταση μέθης;
Σύμφωνα με το αρ. 6 του ν. 489/1976, από την ασφαλιστική κάλυψη εξαιρούνται οι ζημιές που προξενούνται από οδηγό ο οποίος, κατά το χρόνο του ατυχήματος, τελούσε υπό την επήρεια οινοπνεύματος, όπως σχετικά ορίζεται στο άρθρο 42 του ΚΟΚ (ν. 2696/1999).
Κρίσιμος ωστόσο παράγοντας για την ασφαλιστική κάλυψη ή όχι των ζημιών από την ασφαλιστική εταιρία αποτελεί η συνάφεια. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η απόδειξη ότι η μέθη τελεί σε αιτιώδη συνάφεια με την πρόκληση του τροχαίου ατυχήματος. Με πιο απλά λόγια, πρέπει να αποδειχθεί ότι η μέθη του οδηγού είναι η αιτία που συνέβη το τροχαίο ατύχημα, και αυτόν βαρύνει η αποκλειστική υπαιτιότητα, κατά το άρθρο 300 του Αστικού Κώδικα. Σε διαφορετική περίπτωση, η οποία ωστόσο είναι λιγότερο συνήθης, αν δηλαδή αποδειχθεί ότι το ατύχημα θα συνέβαινε ακόμα κι αν ο οδηγός δεν τελούσε υπό την επήρεια οινοπνεύματος, τότε το ατύχημα καλύπτεται ασφαλιστικά, οπότε η ασφαλιστική εταιρία του εν λόγω οχήματος, έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει στις προσήκουσες, κατά περίπτωση βάσει των συγκεκριμένων ασφαλιστικών καλύψεων κάθε φορά, αποζημιώσεις.
Ιδιαίτερο θέμα προκύπτει στην περίπτωση κατά την οποία ο οδηγός (τελών υπό την επήρεια οινοπνεύματος) και ο ιδιοκτήτης του ζημιογόνου αυτοκινήτου, είναι δύο διαφορετικά πρόσωπα. Στην περίπτωση αυτή, η ευθύνη για την αποζημίωση, βαρύνει τον ιδιοκτήτη του ζημιογόνου οχήματος, εκτός αν αυτός μπορέσει να αποδείξει ότι δε γνώριζε την ύπαρξη μέθης στον οδηγό στον οποίο είχε παραχωρήσει το όχημά του.
Στη νομική καθημερινότητα, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, οι δικαστικές αποφάσεις δέχονται ότι η διαπίστωση μέθης σε έναν οδηγό ο οποίος εμπλέκεται σε ένα τροχαίο ατύχημα πέραν των οριζόμενων από τον Κ.Ο.Κ. ορίων, είναι η αιτία πρόκλησης του συγκεκριμένου ατυχήματος, καθόσον ο οδηγός δεν είναι σε θέση να οδηγεί με ασφάλεια. Αποτέλεσμα τέτοιων δικαστικών κρίσεων είναι η μη κάλυψη από την ασφαλιστική εταιρία, της ευθύνης του οδηγού. Η ευθύνη επομένως της αποζημίωσης των ζημιών που προκαλούνται σε τρίτο φυσικό πρόσωπο, ο οδηγός του οποίου δεν ευθύνεται, βαρύνει τον υπό επήρεια οινοπνεύματος οδηγό, αφού η ασφαλιστική εταιρία αναζητά και πετυχαίνει συνήθως, την επανείσπραξη των χρηματικών ποσών τα οποία η ίδια καταβάλει ως αποζημίωση στο τρίτο μη ευθυνόμενο πρόσωπο, από τον υπαίτιο οδηγό ο οποίος οδηγούσε υπό την επίδραση της κατανάλωσης αλκοόλ πέραν των επιτρεπόμενων εκ του νόμου ορίων.
*Το γραφείο μας έχει μεγάλη εμπειρία στο εταιρικό δίκαιο και μπορεί να σας συνδράμει αποτελεσματικά σε επίπεδο τόσο συμβουλευτικό όσο και πρακτικό. Για περαιτέρω νομικές συμβουλές ή για την ανάθεση της υπόθεσής σας στο γραφείο μας μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο τηλ. 2106437746 ή με email στο info@vlc-law.gr. Σημειώνεται ότι απαγορεύεται βάσει Κώδικα περί Δικηγόρων η παροχή νομικών συμβουλών άνευ της ανάλογης αμοιβής (άρθρο 57 Ν. 4194/2013).