ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΙΣΧΕΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Όταν ο εργαζόμενος έχει ληξιπρόθεσμη αξίωση (οφειλόμενους μισθούς) κατά του εργοδότη για την παροχή της εργασίας του μπορεί με την άσκηση του δικαιώματος επίσχεσης της εργασίας του να απέχει από την εργασία του, ώσπου ο εργοδότης να καταβάλλει τις οφειλόμενες αποδοχές. Η συνέπεια της επίσχεσης εργασίας είναι ότι ο εργοδότης γίνεται υπερήμερος και έχει υποχρέωση για όσο χρόνο διαρκεί η υπερημερία (μη καταβολή καθυστερούμενων αποδοχών) να πληρώνει στον εργαζόμενο τις αποδοχές του σαν να εργαζόταν αυτός κανονικά

Το δικαίωμα επίσχεσης ασκείται με την απλή γνωστοποίηση του στον εργοδότη. Όμως, το δικαίωμα αυτό για να επιφέρει τα έννομα αποτελέσματα του και για την αποφυγή εσφαλμένης ερμηνείας της αποχής από την άσκηση των καθηκόντων του εργαζομένου ως απλής άρνησης εκτελέσεως της εργασίας του, θεωρείται ασφαλέστερη η ρητή και έγγραφη εξώδικη δήλωση του εργαζομένου προς τον εργοδότη του, κοινοποιούμενης και προς τον ΟΑΕΔ.

Σε διαφορετική περίπτωση, η άσκησή του είναι καταχρηστική και ως τέτοια είναι παράνομη, δηλαδή δεν καθιστά υπερήμερο τον εργοδότη. Καταχρηστικό θεωρείται το δικαίωμα επισχέσεως της εργασίας του εργαζόμενου και όταν δεν υπάρχει χρονικά αξιόλογη καθυστέρηση της εκπληρώσεως των υποχρεώσεων του εργοδότη (όπως της πληρωμής των ληξιπρόθεσμων μισθών), ή όταν η καθυστέρηση δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του εργοδότη αλλά σε απρόβλεπτες περιστάσεις ή αντιξοότητες ή σε πρόσκαιρη δυσπραξία του ή σε εξαιρετικά δυσμενείς γι’ αυτόν περιστάσεις ή όταν η επίσχεση προξενεί δυσβάσταχτη και δυσανάλογη ζημία στον εργοδότη, σε σχέση με το σκοπούμενο αποτέλεσμα, ή όταν στρέφεται κατά αξιόπιστου και αξιόχρεου εργοδότη ή όταν αναφέρεται σε ασήμαντη αντιπαροχή του εργοδότη ή όταν ο εργαζόμενος, για να λάβει τον μισθό του από τον υπερήμερο εργοδότη, παραμένει με την θέλησή του για μακρό χρονικό διάστημα άνεργος και αποφεύγει αδικαιολογήτως και κακοβούλως να φροντίσει για ανεύρεση άλλης εργασίας, ενώ μπορεί εύκολα να ανεύρει και να προσφέρει την εργασία του σε άλλον εργοδότη

Όταν ο εργαζόμενος απέχει από την εργασία του, ύστερα από δήλωση ότι ασκεί το δικαίωμα επίσχεσης ή ότι συνεχίζει την επίσχεση, ο εργοδότης δεν έχει το δικαίωμα από μόνη τη δήλωση αυτή να θεωρήσει ότι η σύμβαση εξαρτημένης εργασίας έχει λυθεί από τον εργαζόμενο με οικειοθελή αποχώρηση του τελευταίου από την εργασία του, με την επίκληση εκ μέρους του εργοδότη της καταχρηστικότητας ή έλλειψης των νομίμων προϋποθέσεων της επίσχεσης εργασίας, πολύ περισσότερο εάν ο εργαζόμενος με δήλωσή του έχει γνωστοποιήσει στον εργοδότη του ότι προτίθεται να επιστρέψει στην εργασία του μετά την ολοσχερή εξόφληση των οφειλόμενων σε αυτόν καθυστερούμενων αποδοχών, για τις οποίες προέβη στην επίσχεση ή μετά τη συμμόρφωση του εργοδότη σε άλλες υποχρεώσεις που τον βαρύνουν, εκτός εάν η δήλωση αυτή περί συνέχισης της επίσχεσης εκ μέρους του εργαζομένου είναι προσχηματική και υποκρύπτει βούληση αυτού αποχώρησης από την εργασία του.

Εάν ο εργοδότης αποκρούσει την προσφορά των υπηρεσιών του εργαζομένου, χωρίς να προβαίνει σε νόμιμη καταγγελία της σύμβασης (έγγραφη καταγγελία και καταβολή αποζημίωσης) καθίσταται πλέον υπερήμερος, έστω και εάν λόγω της τυχόν προηγουμένης καταχρηστικής άσκησης του δικαιώματος επίσχεσης εκ μέρους του εργαζόμενου, αυτός δεν είχε αρχικά περιέλθει σε υπερημερία.

Η υπερημερία του εργοδότη ως προς την αποδοχή της εργασίας του εργαζόμενου παύει: α) με την αποδοχή της εργασίας αυτού, β) με τη δήλωση του εργοδότη ότι αποδέχεται τις υπηρεσίες του εργαζομένου, γ) με την καθ’ οιονδήποτε τρόπο λύση της σύμβασης εργασίας και δ) με την περιέλευση του εργαζομένου για πραγματικούς ή νομικούς λόγους σε περίπτωση αδυναμίας παροχής της εργασίας του, εκτός εάν η αδυναμία αυτή οφείλεται σε γεγονός για το οποίο ο εργοδότης υπέχει ευθύνη.

Εν τέλει, επειδή το ζήτημα της επίσχεσης εργασίας είναι πολύ σύνθετο, είναι πολύ σημαντικό πριν προβείτε σε αυτήν να συμβουλευτείτε έναν έμπειρο δικηγόρο ώστε να σας συμβουλεύσει καταλλήλως για την περίπτωσή σας και να σας προστατέψει από τυχόν ενέργειες που θα καταστήσουν την επίσχεση της εργασίας σας καταχρηστική, καθώς και να διαφυλάξει τα δικαιώματά σας σε περίπτωση παράνομης απόλυσης.

*Το γραφείο μας διαθέτει εξειδικευμένους συνεργάτες με μεγάλη εμπειρία σε θέματα εργατικού δικαίου και μπορεί να σας συμβουλεύσει αποτελεσματικά σε ζητήματα που αφορούν την επίσχεση της εργασίας σας σε περίπτωση μη καταβολής δεδουλευμένων. Για περαιτέρω νομικές συμβουλές ή για την ανάθεση της υπόθεσής σας στο γραφείο μας μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο τηλ. 2106437746 ή με email στο info@vlc-law.gr. Σημειώνεται ότι απαγορεύεται βάσει Κώδικα περί Δικηγόρων η παροχή νομικών συμβουλών άνευ της ανάλογης αμοιβής (άρθρο 57 Ν. 4194/2013).

Το άρθρο έγραψε η εξειδικευμένη συνεργάτης του γραφείου μας, Ευαγγελία Τσούκα.