ΟΔΗΓΗΣΗ - ΤΡΟΧΑΙΟ ΧΩΡΙΣ ΖΩΝΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

ΤΡΟΧΑΙΟ ΑΤΥΧΗΜΑ ΧΩΡΙΣ ΖΩΝΗ

Η μη χρήση ζώνης ασφαλείας από οδηγό ή επιβάτες οχήματος κατά την οδήγησή του, αποτελεί μία από τις παραβάσεις του ΚΟΚ, αποτελεί όμως και μία από τις πιο συχνές αιτίες πρόκλησης σωματικών βλαβών στον παραβάτη, σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος. 

Σύμφωνα με το άρθρο 12 παρ. 5 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, κατά την οδήγηση, η χρήση της ζώνης ασφαλείας είναι υποχρεωτική. Όταν κάποιος καταληφθεί να οδηγεί χωρίς να χρησιμοποιεί τη ζώνη ασφαλείας του αυτοκινήτου του, επιβάλλεται σε αυτόν χρηματική ποινή ποσού 350 ευρώ ενώ παράλληλα, αφαιρείται η άδεια ικανότητας οδήγησης για χρονικό διάστημα 10 ημερών. 

Σε ένα αυτοκίνητο, είναι υποχρεωμένοι εκ του νόμου, να φοράνε ζώνη ασφαλείας όλοι οι επιβαίνοντες, δηλαδή τόσο ο οδηγός και ο συνοδηγός όσο και οι επιβαίνοντες στα πίσω καθίσματα. Διοικητικό πρόστιμο ύψους 100 ευρώ, επιβάλλεται στον κάθε ένα επιβαίνοντα παραβάτη, καθώς και επιπλέον ποσό 40 ευρώ στον οδηγό. 

Η χρήση της ζώνης ασφαλείας, πέρα από υποχρεωτική, είναι θεμελιώδους σπουδαιότητας για την ασφάλεια και την προστασία των επιβαινόντων σε ένα αυτοκίνητο κατά την περίπτωση ενός τροχαίου ατυχήματος. Πρέπει να αποσαφηνιστεί ότι η χρήση της ζώνης ασφαλείας είναι απαραίτητη σε κάθε διαδρομή, αφού μεγάλο ποσοστό των τροχαίων ατυχημάτων και των εξ αυτών τραυματισμών, λαμβάνει χώρα σε μικρές καθημερινές αποστάσεις και ανεξάρτητα από την ταχύτητα του οχήματος. 

Στην περίπτωση που συμβεί ένα τροχαίο ατύχημα και υπάρξει τραυματισμός ή θάνατος, ενός ή πλέον, από τους επιβαίνοντες, τίθεται το θέμα της αποζημίωσης του παθόντα από την ασφαλιστική του εταιρία, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από την ασφαλιστική κάλυψη. Σε μία τέτοια περίπτωση, όταν ο παθών (τραυματίας) δεν έκανε χρήση της ζώνης ασφαλείας του, ως όφειλε, προκύπτει το νομικό θέμα του συντρέχοντος πταίσματος. Όταν προβάλλεται η σχετική ένσταση συντρέχοντος πταίσματος, σημαίνει με απλά λόγια ότι ο παθών φέρει ποσοστό ευθύνης ή ακόμα και την αποκλειστική ίσως ευθύνη για τον τραυματισμό του, αφού, αν χρησιμοποιούσε τη ζώνη ασφαλείας, πιθανότατα θα τραυματιζόταν ελαφρύτερα ή δε θα τραυματιζόταν καθόλου, με δεδομένο ότι η ζώνη ασφαλείας θα τον προστάτευε. Κατά συνέπεια, το ύψος της αποζημίωσης που θα επιδικαστεί από το Δικαστήριο στον παθόντα, θα είναι περιορισμένο από αυτό που υπό κανονικές συνθήκες αυτός δικαιούται, κατά το ποσοστό της ευθύνης του ιδίου, βάσει του συντρέχοντος πταίσματος αυτού.  

Εν κατακλείδι, επισημαίνουμε ότι είναι μεγάλη η ευθύνη του ίδιου του οδηγού για τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας τόσο από τον ίδιο, όσο και από τους επιβαίνοντες στο όχημα του, αλλά και των ίδιων των επιβαινόντων για την μη χρήση από αυτούς, αφού σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος εκτός από τις διοικητικές κυρώσεις, μειώνεται η δυνατότητα να διεκδικήσουν αποζημίωση για την συνολική ζημιά που έχουν υποστεί, εφόσον από τις συνθήκες πρόκλησης του ατυχήματος δικαιούνται αποζημίωσης.

 

*Το γραφείο μας έχει μεγάλη εμπειρία στο εταιρικό δίκαιο και μπορεί να σας συνδράμει αποτελεσματικά σε επίπεδο τόσο συμβουλευτικό όσο και πρακτικό. Για περαιτέρω νομικές συμβουλές ή για την ανάθεση της υπόθεσής σας στο γραφείο μας μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο τηλ. 2106437746 ή με email στο info@vlc-law.gr. Σημειώνεται ότι απαγορεύεται βάσει Κώδικα περί Δικηγόρων η παροχή νομικών συμβουλών άνευ της ανάλογης αμοιβής (άρθρο 57 Ν. 4194/2013).