ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΑΠΑΤΗ (PHISHING)

Υποκλοπή Τραπεζικών Κωδικών

Η όλο και αυξανόμενη χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών (web banking) που προσφέρονται από τις Τράπεζες σε φυσικά και νομικά πρόσωπα προκειμένου να διεξάγονται εξ αποστάσεως και σε πολύ σύντομο χρόνο τραπεζικές συναλλαγές οδήγησε στην αύξηση των περιπτώσεων ηλεκτρονικής απάτης, η οποία σήμερα έχει λάβει τερατώδεις διαστάσεις. Η ηλεκτρονική απάτη συνίσταται στο ηλεκτρονικό ψάρεμα προσωπικών κωδικών ασφαλείας χρηστών που χρησιμοποιούνται για την πρόσβασή τους στο web banking Τραπεζών αλλά και άλλων στοιχείων τους όπως στοιχείων καρτών και κωδικών ασφαλείας, με αποτέλεσμα, τρίτα μη εξουσιοδοτημένα πρόσωπα, να αποκτούν πρόσβαση στην υπηρεσία web banking ή να διενεργούν αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου με χρήση καρτών και, εκμεταλλευόμενοι τυχόν κενά ασφαλείας στα συστήματα των Τραπεζών, να προκαλούν ζημία στην περιουσία των θυμάτων.

Οι μορφές απάτης ποικίλλουν και πολλαπλασιάζονται ταυτόχρονα με την ραγδαία τεχνολογική εξέλιξη. Συνηθέστερη μορφή απάτης αποτελεί η αποστολή ενημερωτικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mails) ή γραπτών μηνυμάτων (sms), τα οποία φέρονται να αποστέλλονται από τις Τράπεζες με τις οποίες συνεργάζονται τα θύματα, από εταιρείες ταχυμεταφορών ή από άλλες εταιρείες, ακόμη και από υπηρεσίες Δημοσίου κ.α., προκειμένου να μην υποψιαστούν τα θύματα ότι το μήνυμα ενδέχεται να περιέχει κακόβουλο περιεχόμενο. Συνήθως, σε αυτά τα μηνύματα περιλαμβάνονται σύνδεσμοι (links), οι οποίοι κατευθύνουν το θύμα σε ένα περιβάλλον, όμοιο με το ηλεκτρονικό περιβάλλον της Τράπεζάς του και το προτρέπουν να πραγματοποιήσει πρόσβαση σε αυτό προκειμένου να προβεί σε κάποια ενέργεια (λχ επικαιροποίηση προσωπικών του στοιχείων, είσπραξη επιδόματος). Σε άλλες περιπτώσεις, οι απατεώνες εμφανίζονται στα κοινωνικά δίκτυα (πχ facebook) ως πωλητές διάφορων αντικειμένων (πχ αυτοκινήτων) και πείθουν τα θύματά τους ότι πρέπει να τους γνωστοποιήσουν στοιχεία των καρτών τους ή κωδικούς ασφαλείας προκειμένου να ολοκληρωθεί η συναλλαγή της αγοράς. Συνηθισμένη μορφή απάτης αποτελούν και οι τηλεφωνικές κλήσεις τις οποίες διεξάγουν απατεώνες προς υποψήφια θύματά τους προσπαθώντας να τα πείσουν να τους παραχωρήσουν εξ αποστάσεως πρόσβαση στον υπολογιστή τους, η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα την υφαρπαγή των προσωπικών τους κωδικών ή άλλων προσωπικών στοιχείων (πχ φορολογικών). Μία νέα μορφή απάτης αποτελεί το QRishing δηλαδή η αποστολή στο θύμα περιεχομένου με QR code, ο οποίος κατευθύνει τον αποδέκτη σε περιβάλλον μη τραπεζικό αλλά όμοιο με αυτό της Τράπεζας ωθώντας τον να ολοκληρώσει την πρόσβασή του στο web banking πληκτρολογώντας τα διαπιστευτήρια ασφαλείας του.

Οι υποχρεώσεις των Τραπεζών που απορρέουν από τον νόμο είναι πολυάριθμες και πρέπει να τηρούνται ιδίως λόγω της εμπιστοσύνης που επιδεικνύουν σε αυτές οι πελάτες τους. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να εξετάζεται η τήρηση ή μη των υποχρεώσεων αυτών και η συνεπεία αυτής ύπαρξη ή μη ευθύνης των Τραπεζών για την απώλεια της περιουσίας που υφίσταται το θύμα. Ο νόμος παρέχει προστασία σε κάθε θύμα διαδικτυακής απάτης είτε μέσω ποινικών διαδικασιών είτε μέσω διαδικασιών αστικής φύσεως.

Εάν έχετε πέσει θύμα υποκλοπής των τραπεζικών σας κωδικών πρέπει ΑΜΕΣΑ να επικοινωνήσετε με την Τράπεζά σας και να ζητήσετε καθοδήγηση απο εξειδικευμένο δικηγόρο, προκειμένου να προβείτε σε όλα τα δικαστικά και εξωδικαστικά μέτρα διάσωσης της περιουσίας σας ή/και αποζημίωσής σας.

 

*Το γραφείο μας έχει μεγάλη εμπειρία σε πάσης φύσεως υποθέσεις ηλεκτρονικής απάτης μέσω υφαρπαγής κωδικών web-banking, στοιχείων καρτών κλπ και μπορεί να σας συνδράμει άμεσα και αποτελεσματικά για τη διάσωση της περιουσίας σας ή/και την αποζημίωσή σας από την τράπεζα. Για περαιτέρω νομικές συμβουλές ή για την ανάθεση της υπόθεσής σας στο γραφείο μας μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο τηλ. 6936361011 ή με email στο info@vlc-law.gr. Σημειώνεται ότι απαγορεύεται βάσει Κώδικα περί Δικηγόρων η παροχή νομικών συμβουλών άνευ της ανάλογης αμοιβής (άρθρο 57 Ν. 4194/2013).

Το άρθρο έγραψε η εξειδικευμένη συνεργάτης του γραφείου μας, Νάνσυ Τσαλαφούτη.